10 příznaků, že je s vaší značkou něco špatně
Vlastně by seznam mohl mít bodů jedenáct. A asi bych našel i další. Ale upřímně, kdo by ho četl, nebo se jím dokonce řídil, že? Pojďme se dnes podívat na varovné signály, které mohou naznačovat, že si vaše značka zaslouží chvilku péče.
Ale přece jen zmíním onen jedenáctý: „Výkonnostní marketing nám už nefunguje tak, jak jsme byli zvyklí!“ To je vlastně jedno z nejtypičtějších zadání, která se ke mně v poslední době dostávají. A nemusí to souviset s tím, že majitelé nebo marketéři jsou už znalí teorie a ví, že značka jim do trychtýře výkonnostního marketingu může stále dodávat nové zákazníky. Spíše je to jistý druh zoufalství, které vystihuje přísloví: Tonoucí se stébla chytá.
Neříkám, že v ten moment je už pozdě. Na brand není pozdě nikdy. Ale vše se najednou dostává pod tlak, musí se odbavit rychle a stejně jako vše, co se dělá ve spěchu, je i budování značky ve spěchu náchylné k chybám nebo unáhleným rozhodnutím.
Proto jsem pro vás sestavil tento seznam indikátorů toho, že je s vaší značkou něco špatně. Tak, abyste problémy nebo – chcete-li trochu více motivačně – budoucí výzvy mohli začít řešit už dnes, když na to máte čas, chuť a prostředky. Poslední dva jmenované s přídomkem „ideálně“.
1. Nemáte poslání, vizi, misi atd.
Vlastně nevíte, kdo jste. Ano, pro někoho můžou být tahle slova rovna ezoblábolům. A ano, i tyto značky mohou fungovat. Ale neměli byste se ptát, jestli byste s vizí nebo posláním nemohli fungovat lépe, efektivněji nebo jestli byste nebyli atraktivnější pro mladší generaci?
Schválně si zkuste svou značku shrnout jednou větou nebo dokonce jen dvěma slovy. Podaří se vám to? A podaří se vám to tak, aby to cítili stejně všichni u vás ve firmě, nebo dokonce i vaši zákazníci? Tak, abyste dostali na otázku „Když se řekne značka XY, vybavím si…“, pokud možno vždy stejnou nebo alespoň velmi podobnou odpověď? Stejně, jako když se řekne volvo nebo AirBank.
Teď jsem smíchal více věcí dohromady, ale vašim zákazníkům ten rozdíl tak patrný nebude. V jednom případě se bavíme o podstatě, esenci, DNA… Tato věta nebo dvě slova mají mnoho názvů. A v druhém případě pak více o emočních a funkčních benefitech. Ale vše vychází z poslání a vize značky, a nakonec se přetvoří a slije do pocitů vašich zákazníků a ideálně pak do preference vaší značky.
Jak to napravit
Jděte na samotný začátek. Zamyslete se, proč jste začali podnikat a čeho jste chtěli dosáhnout nebo co jste chtěli změnit. A pak se naopak podívejte do budoucnosti. Neřešte sci-fi. Ale také se nenechte utlouci všedností a banalitou současnosti. Čeho chcete dosáhnout za pět nebo deset let? Jaká je vize vaší budoucnosti? Co značka změní? Kde pomůže?
TIP: Zkuste se začíst do mých předešlých článku Brand Purpose a Mise, vize a další nepotřebnosti. Získáte návod, jak svou značku nastavit.
2. Nemáte hodnoty
Někteří z nás vyrůstali v divokých devadesátkách. Amartyha Sen to období ve svých přednáškách nazývá kovbojským kapitalismem. Jsem rád, že jsme se od té doby posunuli, ale mentalita ostrých loktů a bezbřehé chamtivosti jako by se nad námi stále vznášela. Jako šrám, který si z minulosti neseme.
…
Zbytek tohoto článku je dostupný jen předplatitelům prémiového newsletteru.
Pokud si chcete přečíst zbytek a chcete pro svou značku každý měsíc dostávat podobné rady, tipy a návody, zaregistrujte se k odběru Prémiového značkového newsletteru na mém Substacku.