KPI pro měření brandového marketingu
Jak měřit výkonnost brandových aktivit. Jak poznat, že buduji značku správně. Jak zjistit, jestli má opatření mají ten správný výkon. To je obzvláště u brandových aktivit obtížné. Ale existují metriky, podle kterých to poznáte.
Možná nebudu některé z nich pro vás relevantní, protože třeba nemáte kampaně, které obsahují video. Možná vám některé nedají kýžený výsledek, protože jste mnenší značka. Berte tento článek tedy spíše jako přehled KPI pro měření brandu, které můžete využít.
Než začneme
Abyste výsledkům dokázali porozumět a využít je, musíte vědět, co pro vaši značku znamenají. To ovšem znamená, že máte vytvořenou strategii, kterou jednotlivými kampaněmi naplňujete. A strategii nevytvoříte bez jasné definice vaší značky.
Data porovnávejte:
- se svými historickými daty. Pokud je nemáte, tak se podívejte na:
- data konkurence nebo na data vaší branže.
A pokud ani to není možná, tak si prostě stanovte vlastní cílový stav, který je realistickým odrazem vašich očekávání
Pokud to chcete jednoduše
Musíte si uvědomit, že značku budujete pořád. Není to něco, co si „odpracujete“ na začátku a pak se vezete.
Pro zjednodušení si můžete ale brand building rozdělit do tří fází z pohledu zákazníka – budování povědomí o značce, zvažování značek a samotné rozhodování pro značku. KPI tak můžete rozdělit podle těchto tří fází. KPI můžete přiřadit i jiným fázím. Není to výlučné rozložení.
Pokud chcete více možností
Nehledě na fázi budování značky, ve které se nacházíte, můžete využívat všechny tyto KPI.
- Přímé přístupy na stránky (z kampaně)
- Noví návštěvníci
Kvalita přístupů a obsahu
- Bounce rate
- Doscroll x Délka setrvání na stránce
- Sdílení přes různé share bary v článcích a na stránkách
- Openrate newsletterů
Kvalita dopadových stránek
- Generování leadů
- Přihlášení se k newsletteru
- Vyplnění kontaktního formuláře / zobrazení kontaktů
Placené kanály
- Imprese – CPT – Display – Imprese v Google Analytics
- CTR – display
- Reach / frequency
Sociální sítě
- Reach
- Shares
- Comments
- Impressions
- Engagement
- Share of voice (aka pokrytí tématu vaší značkou v %, vůči pokrytí konkurenci)
- Facebook: Brand Awarness, Ad Recall Lift
Vyhledávání
- Objem vyhledávání (SEM Rush, Google Trends)
- SEO (zvýšení EAT, brand x nonbrand KW na různé LP, míření na answerbox, kampaně na sociálních sití => zvýšení organicu)
Monitoring recenzí
- FB
- Yelp
- Sklik
- Trustpilot
- Foursquare atd.
YouTube Brandlift
Offline a ostatní
- Zmínky v médiích, hashtagy, earned media
- Loajalita zákazníků (např. dotazníky s NPS)
- Loajalita (podpora) od zaměstnanců (Employee Brand Advocacy)
- Sdílení obsahu zaměstnanci
- Cena akcií
- Kvantitativní výzkum zaměřený na brand awarness
- Word of Mouth
- Vytíženost zákaznické linky
Každá u odrážek by vydala na samostatný článek. Berte tento přehled spíše jako ukázku toho, že výkonnost vašich brandových opatření lze měřit pomoci mnohých metrik.